Black Friday of toch Green Friday?
Eind of zelfs half november al als de feestdagen eraan komen, weten veel winkels klanten te trekken met hoge kortingen. En wie valt daar niet voor?
In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw was het een slimme zet van marketingspecialisten om producten met flinke korting aan te bieden. De verkoop steeg en de boekhouding kwam hiermee in de ‘zwarte’ cijfers terecht. Black Friday was geboren. En in ons land is het in de loop der tijd ook ingeburgerd geraakt. De Autoriteit Consument en Markten (ACM) constateerde dit jaar onterechte acties en nepkortingen bij meer dan twintig grote winkels en webshops. Dat vindt de ACM misleidend en is oneerlijk voor de winkeliers, die het wel goed doen. En … er is nog een keerzijde aan Black Friday.
Wij Nederlanders zijn gevoelig voor kortingen en koopjes. Niet alleen in de supermarkt en andere winkels ook online. Minder vaak speelt dan de vraag mee ‘Heb ik dit eigenlijk wel nodig?’. Het leidt tot impulsaankopen en overconsumptie. En achteraf komt het bewustzijn soms wel. ‘Maar, het was zo goedkoop, ik kon het niet laten liggen’. Deze overconsumptie leidt ertoe dat we blijven produceren en de Aarde daarmee blijven uitputten.
In 2017 ontstond in Frankrijk een tegenbeweging, genaamd Green Friday. Hun visie is: er bestaan al genoeg producten. En alles wat we maken, blijft na gebruik of na weggooien op onze planeet. Dat zorgt voor grote afvalbergen, tot grote hopen afvalstromen, die in verbrandingsovens terecht komen met vervuilende uitstoot tot gevolg. Het kan ook anders vonden ze in Frankrijk. En Green Friday als tegenbeweging maakte zijn opmars.
Dus, Black Friday of Green Friday?
Het is een keuze tussen aan de ene kant – korte termijn denken, – behoeftebevrediging, – koopjes jagen en – grote impact op de natuur. En aan de andere groene kant gaat het om * de lange termijn, * creativiteit en anders denken en * ruimte en aandacht voor onze groene omgeving. Onze omgeving mag niet de dupe zijn van ons handelen.
Laten we alsjeblieft de gevolgen van ons gedrag meer en beter onder ogen zien.

Kortom, als we ons bewust worden van de impact op meerdere vlakken van telkens weer nieuwe producten, dan kunnen we andere keuzes maken. En misschien zijn dat wel leukere of creatievere keuzes. Ideeën zijn er genoeg. We zetten er een aantal op een rijtje. Gewoon hier in Hilversum.
- We recyclen tegenwoordig meer.
Kijk ook eens bij een kringloopwinkel zoals Kletsboel voor een wens van je dochter, buurman of vriendin. Er worden daar regelmatig goede en waardevolle spullen ingeleverd. Hoe leuk is het om zo’n product te scoren voor een klein prijsje.
- We ruilen spullen, speelgoed en kleding.
Kom langs bij de Speel-O-Theek of meld je aan bij de kledingketting om met anderen kleding te ruilen.
- We repareren meer.
Breng de wens van je dierbare in vervulling door met hem/haar naar een Repair Café te gaan of naar het Klusklooster in Hilversum. Daar kun je je fiets repareren of bij het naaiatelier je kapotte kleding laten repareren. Dat is daarbij ook nog eens een gezellig uitje.
- Of zet eens een boom op met de mensen bij Opwaarts.
Voor bedrijven, die nadenken over structurele vervanging van meubilair of aankleding van ruimten hebben we een tip. De mensen van Opwaarts denken creatief met je mee, ze kunnen meubels weer als nieuw maken.
- En denk na over een donatie aan een goed doel.
Je kiest samen met je dierbaren een goed doel waar jullie je (uitgespaarde) geld aan doneren. Bijvoorbeeld treesforall.nl
Succes met je nieuwe ideeën voor een creatieve cadeaumaand.
