Hilversum 100  - 100% duurzaam in 2050
Het netwerk van duurzame doeners

Infrastructuur

Leefbaar bereikbaar

De menselijke maat stond centraal bij Dudok. De Omgevingsvisie kiest voor “het inrichten van een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten. Een kleinere rol van de auto geeft ruimte” (einde citaat). De oplossing: Hilversum als 15 minutenstad. De meeste verplaatsingen zijn kort en nodigen uit tot lopen of fietsen. Dit geeft ook ons centrum sfeer en uitstraling. ‘No atmosphere no business’. Zonder moedige ingrepen leidt de trend tot totale onbereikbaarheid.

Hoe het is
De auto lijkt de maat der dingen, maar het loopt vast. Ten koste van de bereikbaarheid, sfeer en uitstraling. Fietsers en voetgangers, delven het onderspit en worden naar de goot verwezen (zie kop Vaartweg) of worden voorrang ontnomen (Gooilandplein). Vanaf de terrassen op de Kei wordt je vergast met de dagelijkse file naar de Oude Torenstraat. Hoewel autobereikbaarheid en parkeren beter scoren dan in de benchmark, wordt dit toch als knelpunten ervaren. Voornaamste oorzaak is dat onze parkeerring met meer dan 50% wordt belast door doorgaand verkeer. Er worden stapsgewijs gewerkt aan ‘alternatieven voor de auto’ en parkeerbeleid. Maar zonder verstoring van de dagelijkse rij-routines is er geen aanleiding om op ‘alternatieven’ over te stappen en zijn deze kansloos.
 
Hoe het kan zijn: Ruimte voor koele, groene fiets- en wandelroutes.
Dankzij een uitnodigende netwerk en alle in E-innovaties zal de fiets in al haar vormen vanuit stad en regio floreren. Aantrekkelijk, veilig en gezond. Vanzelfsprekend op de fiets dankzij de goede stallingen, het weren van doorgaand autoverkeer en de nabijheid in onze 15 minutenstad. Binnen de buitenring zijn alle straten 30 km/u. Dit geldt ook voor de radialen naar parkeergarages waar intuïtief duidelijk is dat fietsers prioriteit hebben. Voor omwonenden verbetert het leefklimaat
 
Voor wie fietsen fysiek of door de afstand bezwaarlijk is, is er publieke mobiliteit. De intercity en vanuit de regio snelle busverbindingen. En binnen Hilversum vraagafhankelijke publieke mobiliteit. Iedere Hilversummer heeft zo, toegespitst op eigen behoefte, vervoer van deur tot deur.
 
Er zijn ritten die echt met de auto gedaan moesten worden. Deze keuzevrijheid blijft. Het eerlijke verhaal is wel dat een druk buitencircuit onvermijdelijk is: vol met (mager bezette) auto’s. Net als elders in de randstad zal de automobilist steeds vaker de dagelijkse file voor lief moet nemen. Daar is op den duur geen beleid tegen opgewassen. Maar laten we voorkomen dat daarmee ook de radialen en het centrum dichtslibben. De auto-inprikkers vanuit de regio naar onze parkeergarages moeten bevrijd worden van doorgaand verkeer. Het steeds minder begrepen rondje rond het centrum kan verdampen en ruimte bieden aan voetgangers, fietsers en auto’s die er moeten zijn. Ruimte voor sfeer en uitstraling.

Vier markante stadspoorten

Dudok ging voor heldere begrenzing van stad en ‘daarbuiten’. Het Kamrad is daar een voorbeeld van. Dit plaatje voltooien we met vier markante ‘toegangspoorten’ bij onze belangrijkste invalswegen.

Hoe plannen vaak gaan
Ook in Hilversumse visies is sprake van parkeren voor bezoekers en bewoners aan de rand van de stad. En goederenhubs voor de stadsdistributie. En toch gebeuren er twee dingen: (1) alle potentiële locaties bouwen we vol en (2) als het er toch van komt verschijnen er waarschijnlijk technologische ‘transferia’ die je verre van welkom heten in Hilversum. Dat moet toch anders kunnen?
 
Hoe het kan zijn
Vier markante stadspoorten met veel en (vrijwel) gratis parkeerplaatsen voor de Hilversummers, met concurrerende en slimme oplaadfaciliteiten, handig gecombineerd met (buurt-)accu’s. Maar ook andere handige voorzieningen, zoals kinderopvang, last minute boodschappen, koffie en zo.
Tevens ‘hubs’ voor binnenkomende goederen, die vervolgens slim doorgevoerd worden naar de Hilversumse winkels en bedrijven en naar de pakketkluizen.
Maar architectonische hoogstandjes en elke stadspoort heeft een eigen uitnodigend thema.

  1. Stadspoort zuidwest ligt tegen Arenapark aan, vrijwel bovenop de kop van de Diependaalselaan.. Een super groen begroeide natuurtoren (van babel). Wandelen naar boven door groen, biodiversiteit, uitzicht vanuit het panoramarestaurant en zelfs wonen langs het wandelpad.
  2. Op het circusterrein is het thema ‘eco-lokaal voedsel’. Een voedselhal als (vrij-) handelsplek. Op het dak wordt gewoond en via groene linten bereikbaar vanuit de omgeving.
  3. Stadspoort noord is bij het voormalig zwembad aan de Naarderweg. Aan beide zijden van het spoor met lintparken verbonden met Hilversum (en station Mediapark). Het thema is hier ‘We cycle city’, naar het Zweedse Retuna. Bedrijfjes die in dit warenhuis alleen gerecycled
  4. Stadpoort noord oost ligt langs de Larenseweg. Hier is het thema kunst, cultuur en media: een beeldenpark met restaurant, maar ook nog plek voor een dagcamping. Wandelen langs kunst en cultuur in samenwerking met het Gooi Natuurreservaat. Maar vooral onze mediahub waarmee het Mediapark weer bereikbaar wordt en aanwonenden van de J. Geradtsweg blij worden

Fietsfuik Hilversum

Dudok ontwierp stedelijke structuren, maar ook de details: de schemerlamp. Fietsfuik Vaartweg is zo’n detail dat dankzij structurele beslissingen over een betere bereikbaarheid van het centrum kan opleven tot een uitnodigende stadsentree vanuit Hilversum zuidwest en regio (Loosdrecht). Een voorbeeld van sfeer en uitstraling, kopieerbaar naar de Keibrink en de Schapenkamp bij het station en het Gooilandplein.

Hoe het is
De kop van de Vaartweg ervaren we nu als de ‘fietsfuik Hilversum’. Auto’s uit de Oude Torenstraat, Vaartweg en Havenstraat drommen hier samen en de stoplichten doen wat hun naam zegt: met oponthoud wordt het allemaal de Brinkweg in samengeperst. Vooral autoverkeer dat niets in het centrum te zoeken heeft. En dat op de plek waar een aantal hoofdfietsroutes samenkomen uit de Vaartweg, Havenstraat Oude Torenstraat en Kerkbrink. Bijeengedreven op te smalle fietsstrookjes. Samen met de Havenstraat/Bosdrift op nummer 1 en 2 op de lijst fietsongevallen.
 
Hoe het kan zijn
Een harmonisch samensmelting van soepel doorstromende verkeersdeelnemers. Verkeerslichten zijn overbodig nu er geen autoverkeer meer uit de Oude Torenstraat komt en de rijrichting Havenstraat is omgedraaid. De kop van de Vaartweg is een fietsstraat, met alleen autoverkeer stad-inwaarts naar P-Gooische Brink en wat bestemmingsverkeer (allen ook voorzien van de automatische snelheidsbegrenzers). Fietsfuik Hilversum is verdampt en veranderd in een waardig stadsentree.
Bovendien kan het wensbeeld van de Havenstraat tot uitvoering worden gebracht: een straat met pit!

< terug

website: sbddesign.nl