Hilversum 100  - 100% duurzaam in 2050
Het netwerk van duurzame doeners

Verbindend groen

Park Hilverheuvel

Stel je voor, wonen in op een plek waar de natuur nooit ver weg is, maar waar je ook kan genieten van een levendig stadspark in het hart van de stad? In Hilversum kan het!

Hoe het is
In Hilversum is altijd compact gebouwd, om de omliggende natuur te sparen. Hier profiteren we als bewoners van. Tegelijkertijd is om deze reden ‘alledaags’ groen ver weg en zijn de tuintjes vaak erg klein, zeker in de tuinwijken in Oost, Klein Rome en Zuid. Een weide om te picknicken, tegen een bal te schoppen of gewoon te genieten van het groen op korte loopafstand ontbreekt.
Ook is Hilversum een gespleten stad. Hilversum zoals we het nu kennen bestaat dankzij de spoorlijn die de verbinding legt met Amsterdam, Utrecht en Amersfoort. Het spoor is een zegen, maar ook een vloek: het spoor doorsnijdt de stad en deelt Hilversum in drieën.
Wat als we deze twee problemen tegelijkertijd oplossen? Het kan!
 
Hoe het kan zijn
In hartje stad bevindt zich een groot onbebouwd gebied, waar zich nu een fabriek zonder groeiruimte bevindt en opslagruimte van prorail. De Spoordriehoek, op de plek waar ooit huis ‘Hilverheuvel’ stond. Er is aan de randen al veel groen aanwezig, zoals het parkje rond het EO gebouw, het kantoor van Media Monks en in de toekomst het groen op het Hunkemöller terrein. Verbind deze groene plekken met een groot park in het midden, en zorg dat het spoor aan de west- en noordkant over te steken is met een prachtige parkbrug. Zo ontstaat een stadspark van kaliber, dat oost, centrum en zuid met elkaar verbindt: park Hilverheuvel.

Vituspark en Schapenwater

Dudok zocht harmonie ten dienste van mens en natuur. Daar hoort nu ook water bij, zoals bij de Vitus, één van deze laagste punten van Hilversum. De tuinen rond de Vitus kunnen weer een eenheid worden met het Vitushof naast de St. Aloysiuscollege. De Schapenkamp is vanaf het Gooilandplein tot de Beatrixtunnel ‘opgerold’. Naar voorbeeld van o.a. Utrecht die ook de verkeersdwalingen uit de jaren 70 rond Hoog Catharijne heeft hersteld. En Utrecht stond daar niet alleen in. De sfeer en uitstraling van ons centrumgebied zijn de grote winnaars. 

Wat het plan was
Het structuurplan voor de kern uit 1971 voorzag in een 4-strooks verkeersring rond het gehele centrum. Alleen de Schapenkamp werd aangelegd. Voor de rest van de verkeers-doorbraken kwam de inkeer op tijd. Een verkeersdoorbraak van niets naar nergens. Waar bebouwing voor moest wijken en het Vitushof werd afgesneden van de tuin rond onze Vituskerk.
 
Hoe het is
De Schapenkamp is een unheimische verkeersruimte. Vooral autoverkeer dat geen herkomst of bestemming in het centrum heeft. Van zuid naar noord de kortste route van de A27 naar Mediapark en van west naar oost naar de Beatrixtunnel. Doorgaand autoverkeer, dat de bereikbaarheid van het centrum voor alle weggebruikers in de weg zit en een behoorlijk stempel drukt op de sfeer en uitstraling van dit entree-gebied. Alleen de route Achterom – Schapenkamp – Pr. Bernhardstraat heeft een functie voor autoverkeer naar het centrum (P-Hilvertshof).
 
Hoe het kan zijn
De sfeer en uitstraling herstellen, zoals onze St. Vitus deze verdient. De verscholen kerktuin rondom de kerk verbinden met het Vitushof: een levendig Vituspark, niet langer afgesneden door de verkeersdoorbraak. Alleen de autoroute vanaf het Achterom naar de Pr. Bernhardstraat handhaven (P-Hilvertshof). En een waterpartij op de voormalige Schapenkamp: het Schapenwater, hard nodig in dit lage deel van Hilversum. Nog wel een wandel- en fietsverbinding met Gooilandplein. En misschien groene woningen in het park voor jongeren en ouderen?

Biodivers en weerbaar

  1. Alles eetbaar: kruidenrijk en boonbalkon*
    Een moestuin is een stukje grond waar groenten, kruiden en fruit worden geteeld voor eigen consumptie.
  2. MicroBos, 25m2 groen
    Een klein bosje met uitsluitend inheemse soorten en past op elk pleintje en zorgt voor opslag van regenwater en voor verkoeling.
  3. Hilversum Natuurinclusief
    Alle nieuwbouw en verbouw is natuurinclusief! Groendaken houden water vast, temperen temperatuur en bedienen bestuivers. Aan de tuinenranden overwinteren wormen, bijen, en vlinders in ‘bijenhotels’ en andere aangeboden structuren.
  4. Boom- en lantaarnspiegels groen*
    Via de boomspiegel met bloemen krijgen de boomwortels water en voedingsstoffen. Ook rondom lantaarnspiegels! Alle Hilversumse straten met biodiverse boomspiegels.
  5. Stadsbeekjes & verkeersdompels
    De stadsbeek komt terug! Niet alleen lang-vergeten stroompjes, maar nieuwe vloeigeulen voor regenwater. Daar stroomt het water tijdens piekbuien. Bij hevige regenval voeren ze het water snel af. In de autoweg dienen de vloeigeulen als snelheidsremmer: geen drempel, maar dompel.
  6. Parkeerplaatsen vergroenen*
    Alle parkeerplaatsen waterdoorlatend maken. Dit zijn uitgelezen plekken om klimaat adaptieve maatregelen te nemen. Deze vervangen door ‘open’ tegels voor infiltratie en opvang van regenwater.
  7. Groene Buren & RommelTuinen*
    Een Groene Buur is een ‘groen ambassadeur’ in iedere wijk, in iedere straat. Een Groene Buur zet zich in voor het vergroenen en natuur inclusief maken en is aanspreekpunt en inspirator.
  8. De 1 Minuut Stad !
    Hilversum wordt maximaal natuurinclusief met nestgelegenheid, overwinteringsplaatsen en verspreidingsroutes. Bestuivers vliegen maximaal een minuut naar stuifmeel en nectar.
  9. Diervriendelijker! (Insecten, vogels, klein wild e.d.) en gifvrij
    Dierenwelzijn zou een belangrijk onderdeel moeten worden van elk gemeentebeleid zoals Vogelkasten, zwaluwtillen, wormenhotels, (klein)wild routes, vlinder- insectenparken.
  10. Stam voor paal
    Vervang alle antiparkeerpaaltjes door bomen.

*  Laaghangend fruit

< terug

website: sbddesign.nl