Greenwashing
Dit voorjaar vond de Groene Lunch Greenwashing plaats in Villa Heideheuvel op het Media Park. Op de site van MediaGroen staan de zeer aan te bevelen video’s over hoe je greenwashing herkent en tips over hoe je er mee om kunt gaan. http://www.mediagroen.nl/2023/05/01/videos-greenwashing-lunch/
Diederik Jekel – wetenschapsjournalist, laat in zijn presentatie zien hoe Greenwashing wordt toegepast, en wat de signalen zijn waaraan je kunt herkennen dat dat het geval is. Is iets te mooi om waar te zijn? Wordt er gefocust op iets dat maar een klein deel van het product betreft? Wordt er ver in de tijd gecompenseerd, maar vindt de uitstoot nu plaats? Allemaal indicatoren van Greenwashing.
Gerbrich Kozijn – ACM, heeft Greenwashing al een aantal jaren op de agenda staan. De ACM onderzoekt en handhaaft volgens een leidraad. In haar presentatie vertelt zij waar de ACM op let, en hoe de richtsnoeren zich gaan ontwikkelen. Vaak gaat het om de precieze formulering, en reguleren van claims die niet werkelijk waar kunnen zijn, maar die wel goed verkopen. Aan de hand van voorbeelden in haar presentatie vertelt zij wat wel en niet is toegestaan.
Puk van Meegeren en Paulien van der Geest – Milieu Centraal hielden samen een presentatie over de werkwijze en informatievoorziening van Milieu Centraal. In 25 jaar heeft Milieu Centraal een kennisbasis opgebouwd over verduurzaming. En soms zijn dingen nu waar, maar zijn veranderingen gepland die de aannames onrealistisch maken. En wat is de waarde van keurmerken? Wat zijn top en flop keurmerken?
Niet alleen relevant voor journalisten. Bezoek de site van MediaGroen, met tal van interessante items om de media (en andere bedrijven) van binnenuit te verduurzamen: http://www.mediagroen.nl/