Hilversum 100  - 100% duurzaam in 2050
Het netwerk van duurzame doeners

Ron van de Wiel: “Nieuwsgierigheid brengt je tot innovatie”

9 februari 2021

Hilversum100 interviewserie Drie vragen aan…

Hilversum100 interviewt Hilversummers die met verduurzaming bezig zijn. Ditmaal stellen we onze vragen aan Ron van de Wiel, eigenaar van Ideavelop.net: je herkent hem van het online gesprek tijdens de Duurzame Driedaagse op zaterdag 3 oktober 2020. Ideavelop is een groothandel in duurzame outdoorkleding en andere zaken bij een actieve life style. Zij investeren in een duurzame relatie met kledingmerken die hun producten duurzaam produceren.

Hoe ben jij betrokken bij dit bedrijf?
Ron gaat terug naar het begin en vertelt: “Ik ben opgeleid tot modeontwerper. Via een omweg ben ik afgestudeerd aan het AMFI in Amsterdam: Design en styling. Na mijn afstuderen heb ik van dichtbij geleerd hoe de modewereld in elkaar steekt. En daar zit nu ook mijn kracht: ik heb gezien dat als je niet de hele keten kent, je geen stappen kunt zetten in verduurzaming. Stel dat je opdracht geeft aan een kledingfabriek in het Verre Oosten om een pak te maken, dan stuur je de eisen en maten door. Zij gaan dan voor je aan de slag. Maar jij weet niet wie de toeleveranciers zijn. Daar kun je dan ook niet mee in gesprek. Dus je weet eigenlijk niet waar je product van is gemaakt, en hoe.

Vanuit die baan keek ik om me heen: hoe kan ik mijn kansen op een functie bij een duurzaam/duurzamer bedrijf vergroten? Ik maakte een paar bedrijfsplannen, waaronder voor Ideavelop. Dit bedrijf bestaat al sinds 1997, het is een familiebedrijf – een groothandel in buitensportmerken met vooral producten uit N-Zeeland. Deze producten hebben een verhaal en concept. Dat spreekt me aan: wat koop en draag ik eigenlijk? En als een merk bevalt, raak je er vanzelf mee vertrouwd en koop je er meer van. Dat hoeft niet direct een hele kast vol te zijn. Met deze producten van natuurlijke materialen breid je op termijn je kledingvoorraad uit met stukken die lang meegaan.

Binnen Ideavelop heb ik Blue Loop opgericht. Blue Loop is gericht op recycling – het verminderen van afval is een proces van jaren maar er voldoende materiaal voorradig om te recyclen. Wij weten wat iemand draagt en maken daarvan een duurzaam geproduceerde variant.

Onze producten zijn functioneel: ze houden geen luchtjes vast en behouden hun zachtheid. We hebben hiertoe contact met iedereen in de keten, we geven ze het vertrouwen dat hun product verkoopbaar is. De keten moet worden opgelijnd vanaf de vezel: het gaat van vezelboer naar de spinnerij, dan gaat het garen naar de breier of wever die er een kledingstuk van maakt.

De kledingindustrie is erg conservatief, zo is die ook ingedeeld. Wij kennen de stappen in de keten waardoor wij en zij met iedereen kunnen werken. Ideavelop neemt het financiële risico (deels) over van de keten, steekt er krediet in zodat de partijen in de keten met vertrouwen kunnen starten. Blue Loop heeft een innovatierol op lab-schaal, gecombineerd met de ambitie om met winkels gelijkwaardig te zijn. De schaalgrootte is niet te vergelijken met bijvoorbeeld G-Star, maar ik ben trots op mijn bedrijf.”

Waarom is voor jou duurzaamheid zo belangrijk?
Ron: “Eigenlijk vind ik duurzaamheid niet zo belangrijk. Het is zo’n moeilijk begrip. Volgens mij ontbreekt de aandacht, nieuwsgierigheid en gezond verstand bij producenten: ga je verdiepen en jezelf vragen stellen over hoe de keten werkt. De maatschappij is tegenwoordig zo ingericht dat niemand de keten meer snapt. Als je nieuwsgierig bent, kom je al snel op duurzamere oplossingen. Maar dat betekent dat je nieuwsgierig moet zijn in hoe dingen nu georganiseerd zijn.”

Hoe nodig jij mensen uit om actief te verduurzamen?
Ron: “Ik praat vooral met ketenpartners en minder met consumenten. Zodat onze ketenpartners hun netwerk ook activeren en koppelen aan Ideavelop. Door samen te werken, versnellen we. De productieketen is verbeterd, nu is het tijd om de marktpartijen van de grond te trekken.”

En in Hilversum? (de bonusvraag 🙂)
Ron: “Ga voor volumes, zoals dakoppervlak, grote volumes afval (zoals plastic) en begin met goed recyclen in plaats van verbranden. Ga voor een goede lange termijnstrategie – ook in de politiek, dan komt er ook geld los. Het gaat om vertrouwen, mensen willen weten waar ze aan toe zijn.”

Meer lezen over Ron’s bedrijf? Kijk op de website.

Tekst: Paula Harte   |   Beeld: Ron van de Wiel

website: sbddesign.nl