Toekomstbestendig ondernemen, nogal logisch
Geen enkele ondernemer zegt: het maakt me niet uit of mijn bedrijf toekomst heeft. Is het dan ook niet logisch dat duurzaamheid een plek heeft in je meerjarenplan? Bekijk kritisch hoe toekomstbestendig jouw bedrijf is en behoud zelf de regie over de verduurzaming ervan.
Bij het maken van een duurzaamheidsplan kijk je naar je gebouw, bedrijfsvoering en producten of diensten. Dus moet je je pand bijvoorbeeld beter isoleren of anders verwarmen en komt daar binnen afzienbare termijn een logisch moment voor? Denk aan een verbouwing of verhuizing. Bedrijfsvoering gaat over zaken die meestal vrij makkelijk aan te passen zijn zoals je schoonmaakmiddelen, papierverbruik, afvalscheiding. Dit kan op korte termijn. De producten of diensten die je levert zijn je bestaansrecht. Het kan best pijn doen om ook die kritisch te bekijken. Hoe groot is de milieu-implact van wat jij maakt of aanbiedt? Kun je die impact verkleinen, zodat je over tien jaar ook nog bestaansrecht hebt?
Nu is verduurzaming van je business nog een kans.
Heel lang hebben we ons bij ondernemen laten leiden door innovaties die het mogelijk maakten meer, sneller en goedkoper te produceren. Kwantiteit boven kwaliteit. Dat is niet langer vol te houden. Duurzaamheid is juist een onderdeel van kwaliteit. De beperkte beschikbaarheid van grondstoffen en de toenemende CO2-uitstoot leiden tot wettelijke richtlijnen, maar ook veranderende klantvragen. Het verduurzamen van je business biedt nu nog veel kansen. Op een gegeven moment worden dat eisen. En nog een stap verder en je doet simpelweg niet meer mee als je niet duurzaam bent.
Investeren in je bedrijfsimago
Er komt steeds meer vraag naar circulaire, duurzame producten. Maar ook energielevering vanaf jouw dak is een mooie kans, of samenwerking met andere ondernemers en het benutten van elkaars kennis. Vermindering van je afval, lagere energiekosten en een efficiëntere bedrijfsvoering zijn een kans om kosten te besparen. En met een goed duurzaamheidsplan doe je aan risicomanagement door proactief om te gaan met toekomstige wetgeving of duurzame inkoopcriteria. Verduurzamen betekent ook: verbeteren van je bedrijfsimago. Dit heeft een verhoogde aantrekkingskracht op toekomstige medewerkers of afnemers en maakt het makkelijker bij toekomstige financieringsvragen. Dus pak die duurzame kansen zolang ze er zijn.
Dit bericht verscheen in het mini-magazine dat is uitgegeven in het kader van het project Bedrijventerreinen Energiepositief (BE+) van Ondernemersvereniging Hilversum Zuid West.