Update Koploperproject Toekomstbestendig Ondernemen
Tijd voor een update over de Green Deal Koploperproject Toekomstbestendig Ondernemen. Aan het woord is Monique Morée van Good2Connect. Samen met Jaap de Vries van DZyzzion begeleidt en coacht ze de ondernemers die deelnemen in dit Koploperproject. Op 23 september vond de laatste bijeenkomst van deze tweede editie plaats. Monique vertelt over de gesprekken die zijn gevoerd.
‘De deelnemende ondernemers waren al bezig met het verduurzamen van hun bedrijven. Maar dit project drukte ze wel met de neus op de feiten. Een voorbeeld hiervan is groene stroom. Veel ondernemers waren in de veronderstelling dat ze dat afnamen. Maar dat bleek niet zo te zijn. Niemand had groene stroom die opgewekt was uit wind- en zonne-energie uit Nederland. En dan merk je dat de kennis over wat groene stroom precies is, ontbreekt. En dat is niet zo vreemd, want ondernemers hebben het vaak veel te druk om zich in dit soort dingen te verdiepen. Maar binnen het koploperproject zijn er nu wel een aantal ondernemers die zeggen: wanneer is mijn contract afgelopen? Want zodra het kan, stap ik over naar écht groene stroom.’
Samenwerken en kennis uitwisselen
‘Bijzonder aan de groep dit keer was dat het bijna allemaal ondernemers uit het centrum zijn. De meesten hebben een winkel- of horecabedrijf en qua locatie zitten ze dicht bij elkaar. Dat biedt veel kansen voor samenwerkingen. Zo heeft wijnhandelaar il Divino veel kartonnen afval. Nu kijkt hij met andere koplopers of ze het gezamenlijk kunnen aanbieden aan het afvalverwerkingsbedrijf. Ook de Biologische Slagerij heeft een overschot, in dit geval aan plastic, want vlees moet hygiënisch verpakt zijn. Dit plastic is ‘vervuild’ omdat er vlees in heeft gezeten en kan normaal gesproken niet zomaar gerecycled worden. Iemand uit de groep wist toen te vertellen over een nieuwe afvalinzamelaar die ervoor zorgt dat 99% van het plastic gerecycled wordt, zelfs vervuild plastic. Kledingwinkel Sus en So krijgt regelmatig vragen over duurzaam geproduceerde schoenen. En dus gaan ze eens samen met een andere deelnemer met een schoenenzaak, Van Schijndel Schoenen, kijken wat het aanbod is en of ze hierin samen kunnen optrekken.’
Draag je duurzaamheid uit
‘Waar alle deelnemers nog aan moeten wennen is communiceren over hun duurzame bedrijfsvoering. De meeste ondernemers zijn bescheiden en denken dat ze hierover niets hoeven te vertellen. Maar ze vergeten dat het wel degelijk betekenis kan hebben voor klanten. Sommige mensen, zoals ik, kiezen bewust voor bedrijven die laten zien dat ze duurzaam bezig zijn. En vaak kost het weinig moeite om je communicatie aan te passen. Zo heeft Mout Foodhall & Brouwerijcafé een krantje met daarin het menu. Zo’n krantje is een prima middel om ook iets te vertellen over dát je duurzame maatregelen treft. De wc is misschien geen ruimte waar je veel aandacht aan wil besteden, maar ROAST Bar & Grill heeft toevallig wel een duurzaam toilet dat volledig cradle to cradle is en klimaatneutraal. De schoenenbranche is van zichzelf niet een heel duurzame sector, maar Van Schijndel Schoenen heeft wel mooi een warmtepomp staan.’
Ook met je medewerkers praten over duurzaamheid
‘Praten met je personeel over je groene ambities, ook dat is een hele goede. Want je medewerkers hebben vast ideeën over welke groene maatregelen je nog meer kunt treffen. Zo had Mout bestek van bioplastic dat eruitzag als regulier plastic. Dus hadden gasten veel vragen hierover. Dan is het interessant om samen met je medewerkers te kijken naar hoe je dit kunt vervangen door iets anders.’
Op naar een duurzame en ondernemende toekomst
‘Alle ondernemers hebben ideeën die ze verder willen ontwikkelen. De Biologische Slagerij is bezig met een veganistische worst, Sus en So wil zich meer richten op kleding die niet seizoensafhankelijk is. Il diVino heeft zich ingezet voor diesel gemaakt van hernieuwbare grondstof in Hilversum: bij Tamoil aan de Zoutmanlaan kan iedereen nu fossielvrij tanken. Van Schijndel Schoenen gaat heel kritisch kijken naar het realtime stroomverbruik en onderzoekt of hun dak geschikt is voor zonnepanelen of een groen dak. En zo borrelen er bij iedereen ideeën. In het voorjaar van 2020 ontmoeten we de ondernemers van de twee edities van het Koploperproject opnieuw. En ik ben heel erg benieuwd hoe hun plannen zich dan verder hebben ontwikkeld.’