Enquête Fietsgeluk
Fietsen heeft mijn leven altijd beter gemaakt
Als student, want een auto kon ik niet betalen, maar met een fiets kon ik wel vanaf mijn betaalbare kamer overal komen. Als Amsterdammer, want in Amsterdam fiets je naar alles toe en zo doe je met alles mee. Daarna, verhuisd naar Mijdrecht, merkte ik bij enkele gezondheidsperikelen, elke keer weer dat fietsen me hielp om niet zo ziek te worden, of sneller beter te worden, of m’n verdriet te verwerken.
Met als persoonlijke bonus dat ik in de fietsenstalling mijn (tweede) man ontmoette. Dus… wij doen nu fietsvakanties. Al jaren, dus we zijn door heel Nederland, flinke stukken Europa, en zelfs enkele plekken verderop geweest. En tenslotte merkte ik dat mijn spaargeld met het vele fietsen zo goed groeide, dat ik nu veel minder kan werken en (heerlijk!) meer tijd kan besteden aan wat ik belangrijk vind. Aan fietsen dus. De zon op je gezicht, de wind in je haren en je voeten op de pedalen is niet voor niets iets dat alle expats zich met weemoed herinneren van Nederland.
Waarom ik Fietserbond?
Ik ben van mening dat we allemaal zo’n beter leven verdienen, daarom ben ik actief geworden bij de Fietsersbond. In Hilversum fietsen mensen al veel. Topstad dus, waar ik nu sinds 6 jaar woon.
Nu ik het beter leer kennen, zie ik wel meer en meer onvolkomenheden. Bordjes moeten gaan zorgen dat mensen niet verdwalen (dat is nu echt te makkelijk in Hilversum). Fietspaden mogen breder, met beter rijdbare bochten en comfortabeler. Ouders van kleine kinderen hebben, helaas soms zelfs terecht, angsten over routes. Dus al kan ik dan zelf Thaise steden en Cubaanse snelwegen zonder problemen befietsen, ik zie heel duidelijk dat Hilversummers jong en oud baat zouden hebben bij veiligere oversteekplaatsen.
Fietsparkeren moet mooie oplossingen gaan krijgen, ik zie ongemakkelijkheden bij appartementencomplexen en in alle winkelgebieden. Op ontsluitingswegen na, zou in heel Hilversum 30 km/h moeten gelden voor alle voertuigen. Ook voor de snelle fietsen, die wel op fietsverbindingswegen extra ruimte moeten krijgen, delend met brommers, bak- en vrachtfietsen. Doorstroming voor alle soorten vervoer is een serieuze puzzel. Die is makkelijker op te lossen als veel mensen op de fiets zitten, want dat kost minder ruimte. Ik vermoed dat goede parkeerhubs ook een puzzelstuk hierin zijn. Hilversum denkt grootstedelijk genoeg om de voorbeelden van Utrecht, Amsterdam, Parijs en Brussel (en de vele andere steden die dit soort maatregelen uitvoeren) te willen volgen, denk ik.
Fietsen is Alive leven
Dus ik geloof in mijn droom van kinderen die zelf fietsen naar hun vriendjes na school, zodat ze bij die gelukkigste kinderen van de wereld horen. Gezond blijvende kinderen, want er is zoveel minder luchtvervuiling (wat ook de mooie gebouwen ten goede komt). Dat mijn buurvrouwen zelfstandig blijven, omdat ze ‘gewoon even de fiets’ pakken en niet hoeven te wachten op een WMO-taxi. Desnoods is dat een gehandicaptenfiets, maar daar is ruimte genoeg voor op de fietspaden en kruisingen.
Dat de hardwerkende mensen lekker productief aankomen op hun werk en na het werk het hoofd leeg kunnen laten waaien, omdat ze met de fiets naar het werk gaan. Amsterdam, Amersfoort en Utrecht liggen op fietsafstand voor snelfietsers – dat weet ik uit eigen ervaring. Ik heb veel mooie zonsopgangen gezien en geen files… Dat Dudok trots kijkt hoe veel mensen leven in zijn ontwerpen zoals hij dat bedoeld heeft: gelukkig en actief. Alive noemen we dat nu, maar we bedoelen hetzelfde.
Bij de gemeente zou ik graag vertellen dat fietsen goed is. Vertalend naar hun termen denk ik dat ik moet zeggen dat het winst oplevert.
Minder WMO-taxikosten. Meer ruimte op straat en in de straat kan makkelijk, als iedereen de fiets pakt. Dus het verkeer zo inrichten dat het fietsers oplevert, maakt dat gemeente meer mogelijkheden heeft bij evenementen en winkels, want op 1 autoplek passen 7 (of 10) fietsen. Je moet je toch niet voorstellen dat alle bezoekers van de Gijsbrecht met de auto komen…. Als er minder autoparkeerplaatsen nodig zijn, kan ruimtelijke ordening meer huizen in een wijk passen, of de gemeente heeft opeens ruimte voor nieuwe winkels, terrassen, speeltuinen, marktjes, parkjes of festivals.
Meer groen is minder wateroverlast en minder hittestress.
Fietsende mensen kopen (bewezen!) meer lokaal, want ze fietsen er ontspannen langs en zien dat moois en lekkers. Fietspaden kosten ook minder wegenonderhoud, dus die budgetten krijgen lucht. Minder uitlaatgassen levert ook nog eens gezondere mensen op. Het fietsen zelf maakt je ook nog lichamelijk én geestelijk fitter. Mensen zijn dan ook productiever als ze regelmatig fietsen, halen betere schoolresultaten en hebben minder gezondheidsproblemen.
Klimaatdoelstellingen (CO2, NOx) worden fluitend gehaald met fietsers.
Een gemeente waar meer gefietst wordt, is op zoveel beleidsterreinen spekkoper. Het is niet voor niets dat Amsterdam en Utrecht er zoveel in investeren. Dat gun ik ook de gemeente en volgens mij past het ook in de komende aansluiting richting Amsterdam.
Fietserbond jij? Wij fietsersbonden!
Bij de Fietsersbond ontmoet ik mensen die die verbanden zien, dat is fijn. Er zitten mensen met zoveel kennis, die weten hoe je fietsers laat fietsen, hoe je goede ontwerpen maakt, wat de ontwikkelingen zijn. Dat je woorden moet gebruiken als ‘hoe je fietsers goed faciliteert’. Die normen en subsidies kennen. Die de gemeente willen helpen die voordelen te pakken. Die luisteren en kijken naar andere fietsers en dus weten waar de knelpunten zitten. En die de gemeente willen helpen die knelpunten op te lossen op een manier dat fietsers gelukkiger worden, maar ook vaak de voetgangers, de schoolkinderen en regelmatig ook nog de auto’s.
De Fietsersbond Hilversum heeft nog wel stappen te gaan. Overleg met gemeente en provincie is er sinds jaar en dag. Er is sinds kort een (begin van een) knelpuntenlijst, zelfs in kaartvorm, een website en we ze hard bezig aan een totaalplan (Fietsvisie). Voor die laatste willen we graag ieders mening horen. Daarvoor wás een FietsCafé georgansieerd, maar die moest door corona afgeblazen worden. Dus we hebben nu een enquête (van 10 minuten). Doe jij die ook?
Met al die meningen en input hoop ik dat we in die bestaande overleggen de gemeente kunnen vertellen welke punten moeten worden aangepakt en dat we de juiste mensen kunnen aanspreken met argumenten die impact maken. Zodat we meer meters fietspad maken, meer veilig en relaxt kunnen fietsen en – met meer zon in het gezicht – fietsgeluk krijgen.
De gemeente en provincie hebben nog allerlei zetjes nodig voordat mijn droom realiteit is. Wie wil helpen één duwtje te geven? Duwtjes en nudges die op onze actielijst hebben variëren van een foto of berichtje op social media (ik hoop op Insta-ers), helpen bij een ludieke actie als de FietsersZwaaien-dag, de knelpuntenlijst bijhouden of beschrijven–tot–meedoen in een overleg als ervaringsdeskundige. Bij de gemeenteraadsverkiezingen willen we graag extra duwtjes, knipoogjes en tips richting alle partijen gaan geven. Zijn er mensen die daar tips kunnen geven? (bijvoorbeeld als je al bij een partij betrokken bent).
En ik droom nog groter, voor later, van meer actie rondom en op scholen; reparatieles geven, meer fietspaden realiseren, meer stallingen.
We hebben al veeldoeners en kortmeedoeners, vaste mensen en mensen die soms even langsfietsen, maar het is altijd gezellig. En als je een knelpunt hebt, kunnen we zeker kijken wat er kan om jouw kind of jullie wijk beter te laten fietsen. Bel maar!