Inspiratiesessie voor ondernemers: vier verhalen
Tijdens de duurzame dagen 2021 van netwerk Hilversum100, organiseerde duurzaamheids-adviesbureau 123Duurzaam een inspiratiesessie voor ondernemers. De aanwezige ondernemers wilden van elkaar weten: hoe doe jij dat, verduurzamen en hoe kunnen we elkaar helpen? Deze vragen stonden centraal op vrijdagavond 17 september bij jachthaven Het Anker, Loosdrecht. Deze bijeenkomst wijst erop, dat het voor ondernemers heel eenvoudig moet zijn om elkaar te vinden bij innovatievragen. We presenteren hier vier verhalen die ondernemers kunnen inspireren om elkaar op te zoeken.
Dat we deze vrijdag te gast waren bij het Anker was niet toevallig; hier zijn windmolens geplaatst die geschikt zijn voor de bebouwde omgeving. Dit verhaal kwam ook voorbij: lees verder. Ook een autodealer, een autoschadebedrijf en een winkel in pre-loved kinderkleding brachten hun ervaringen en vragen mee.
Toyota Toonen: dak als onderdeel van de ‘way to zero emissions’
Hans Toonen, eigenaar van Toyota Toonen in Hilversum en Naarden heeft een grote stap gezet in de energietransitie door zijn dak deels vol te leggen met zonnepanelen. Voor deze stap heeft hij samengewerkt met energiecoöperatie HilverZon. Hans vertelt: ‘Toyota heeft wereldwijd ’the way tot zero emissions’ aangekondigd. In zes stappen gaat Toyota naar klimaatneutraal, niet alleen door de auto’s die rijden maar ook door de fabrieken. Dit gaf ons lokaal het zetje om te beginnen; het hoort bij het dealerschap. De bedrijfsvoering moet verplicht duurzaam zijn, daarop worden we jaarlijks afgerekend. Mijn vader is de eigenaar van de panden; ik huur ze van hem. Hij is dan ook degene die de aanleg van de zonnepanelen op de daken moest goedkeuren. Dat heeft hij inmiddels gedaan; we hebben er 188 per pand. Zo kunnen we ons eigen energieverbruik compenseren en straks de laadpalen voeden.’ Ook de klanten van Toyota verwachten inmiddels dat de dealer meegaat met verduurzaming. Hij heeft ze het gemakkelijk gemaakt; de energie-opwek is zichtbaar op schermen bij de entree van de vestigingen.
Hiermee is de generatie overbrugd; vader heeft zo de toekomst van Toyota Toonen helpen verduurzamen.
Toyotarijders verwachten ook bij de dealer laadpalen voor elektrische auto’s
Hans vertelt dat in Hilversum het dak nog niet helemaal vol ligt. Een-derde is nu belegd, twee-derde wil Hans ook nog benutten. Hier zitten nog wat haken en ogen aan i.v.m. de vervanging van de dakbedekking. Dit grote dakoppervlak heeft Hans wel ter beschikking gesteld aan de energiecoöperatie HilverZon; zij mogen deze stroom dan maatschappelijk inzetten. Met ‘maatschappelijk inzetten’ bedoelt Hans: zorg dat de opbrengst van dit dak ten goede komt aan Hilversummers die moeite hebben om hun energierekening te voldoen. De partijen zijn in gesprek hoe ze dit kunnen organiseren. Hans wil dit niet helemaal zelf doen, want zijn bedrijf is Toyota, niet een energiemaatschappij.
De aanwezigen gingen direct in gesprek met Hans om samen naar oplossingen te zoeken.
ACH autoschadebedrijven: 88 locaties verduurzamen innovatief
Hugo Lijding, van ACH (autoreparatie) vertelt over de landelijke dekking van ACH. De 88 locaties zijn allemaal aangehaakt bij de successen die in Hilversum zijn behaald. Zo zijn er veel lessen geleerd bij de aanleg van ongeveer 540 zonnepanelen op de Hilversumse daken en met de vorming van een eigen collectief waarmee 14 bedrijven elektra-neutraal zijn gemaakt. Deze panelen wekken nu 10% overcapaciteit op; omdat dit niet kan worden verbruikt wordt het volgende stuk dak nog niet vol gelegd. Daar is ruimte voor nog eens 500 panelen. Deze stap neemt ACH zodra er meer bedrijven zijn die zich aansluiten bij het collectief. De grootste aanpassing die op het terrein heeft plaatsgevonden, is het samenvoegen van de bekabeling van deze 14 locaties tot een aansluiting, via een oud trafo-huisje.
Hugo: ‘Onze projectleider heeft dit na ruim overleg voor elkaar gekregen. We gaan liever 3x vaker samen om tafel dan dat we een investering doen die niet verstandig blijkt.’ Een goed voorbeeld van verduurzaming is de omslag naar watergedragen lakken in de spuitcabines. Deze lak hardt op een andere manier uit dan lak op oliebasis; daarom kan de cabine nu elektrisch worden verwarmd in plaats van met gas. Dit scheelt enorm in het gasverbruik en dus in de uitstoot – ook van de dampen van de lak.
Vergroenen moet voor een onderneming groei kunnen opleveren. Wij groeien door te voldoen aan de duurzaamheidseisen van verzekeraars
Hugo: ‘MVO, maatschappelijk verantwoord ondernemen, zit bij ons echt in de business. Wij doen niets voor de etalage, wij nemen onze processen door en borgen het.’ Zo heeft hij alle medewerkers laten bijscholen zodat ze met watergedragen lak aan de slag kunnen.
Vergroenen moet wel iets opleveren; daar zit volgens Hugo ook de groei. Autoschadebedrijven worden gecontracteerd door verzekeraars en zij stellen scherpe eisen, juist ook aan duurzaamheid. Voor Hugo is het nog wel zaak, de overcapaciteit van de zonnepanelen op te slaan; dat is nu nog net niet rendabel en daarom is de aansluiting op het net nog van belang.
Bij jachthaven Het Anker wordt al stroom opgeslagen; ook hierin willen bedrijven graag samenwerken.
Sweet Repeat in de Gooise Mall of attention
Mariël van Stiphout vertelt over haar onderneming ‘Sweet-Repeat’. Deze kledingzaak verkoopt pre-loved kinderkleding, dat wordt ingebracht door de eerdere kledingeigenaar. In 2019 heeft zij ervaring en netwerk opgedaan in kringloopzaken; dit bracht haar ook op het idee. Mariël is blij met haar locatie: de Gooische Brink, die ooit in de markt is gezet als de Gooise P.C. Hooftstraat. Nu wordt de focus verlegd naar de ‘mall of attention’, door de eigenaren. Meerdere winkels sluiten hierop aan, en de toekomstige verhuizing van de bibliotheek en volksuniversiteit zal de doorloop van deze winkelgalerij hoogstwaarschijnlijk nog weer vergroten. En de Gooische Brink wordt door de aanwezige boetieks weer leuker om te bezoeken.
Mariël: ‘In drie maanden ging ik van businessplan naar een eigen winkel. Ik heb deze voor 95% ingericht met kasten en attributen die eerder in een winkel hebben gestaan; zo is de balie afkomstig uit de McGregor. Ik verkoop kinderkleding in de maten 50-176, boeken en schoenen. Inbrengers krijgen 40% van de verkoopwaarde terug voor hun kleding; ik verkoop alleen goed uitziende merkkleding. Als het na 2,5 maand niet is verkocht, gaat het in overleg met de inbreng klant alsnog naar het goede doel. Na het inbrengen selecteer ik de kleding zelf; daar is de kledingverkoper niet bij. Zo voorkom ik discussie over de staat en de waarde van het kledingstuk.’
Groei moet mogelijk zijn voor de markt van high end tweedehands kinderkleding. Er is voldoende aanbod, nu wordt het op zolder gezet; wij moeten die voorraad aanboren
De aanwezige ondernemers willen Mariël graag ondersteunen bij haar bedrijf. Hoe kunnen zij dat doen? Mariël: ‘Vertel iedereen van mijn winkel!’ Ze droomt van een keten aan winkels: ‘Er is genoeg om nog veel meer tweedehands kledingzaken mee te vullen!’
Wind en zon: ideaal voor energie-opwek aan het water bij de jachthaven
De gastheer van deze avond, jachthaveneigenaar Jasper Blom, introduceert Mischa Pohlmann van Surplus Energy Solutions. Jasper vertelt eerst over zijn eigen drive om te verduurzamen: ‘Bij mijn woning lag al lang een gastank. Ik wist de gemeente steeds van mijn lijf te houden want zij wilden al dat ik die zou wegdoen. Op een gegeven moment kon ik er niet meer onderuit: ik moest kiezen. Voor een gasaansluiting of voor een warmtepomp. Als ondernemer maakte ik de afweging: 12.000 euro voor de aansluiting en jaarlijks een gasrekening, of de aanschaf van die pomp voor 20.000 euro? Als ondernemer kun je dan ook vanuit je bedrijf voor de financiering zorgen, waardoor ik direct van het gas af ben gegaan.’
Zo ziet de energietransitie eruit: windmolens en zonnepanelen op het dak en een accu ernaast
Op de jachthaven zelf liggen ook 200 zonnepanelen, goed voor 50.000 KWh opbrengst. Daar staat een accu bij van Friday Energy voor ‘peak shaving’, het afromen van de piekopbrengsten door die op te slaan voor later gebruik. Jasper wilde graag energieneutraal zijn met het bedrijf, maar hij wil geen energieleverancier worden. Mischa, een goede bekende van Jasper, maakte hem enthousiast voor windmolens. Mischa heeft alle mogelijke zaken uitgezocht voor hij windmolens ging verkopen: denk aan subsidies, RVO aanvraagcodes, NEN en CE-normen, TüV-certificering, CO2-certificaten, het beste model, de beste accu en een passende omvormer om het snel stijgende vermogen bij windvlagen aan te kunnen. Het gekozen model heeft zowel een elektronische als een mechanische rem, waardoor de molen bij teveel wind wordt stilgezet. Deze molens maken minder geluid dan een centrifugerende wasmachine en trekken niet de constructie kapot bij harde wind.
Jasper ging overstag, want hoewel hij met zijn jachthaven goed de zon kon gebruiken, ook de wind hoort er voor hem bij. En als je kijkt naar de opbrengsten, dan wisselen zonnestroom en windstroom elkaar goed af gedurende het hele jaar.
Mischa: ‘Zo ziet de energietransitie eruit, vertelde ik alle ambtenaren en politici.’ Jasper: ‘ik koos expres voor een windmolen met constructie van minder dan 3 meter hoogte, waarmee ik voldoe aan de normen voor schotelantennes op het dak, binnen mijn huidige bestemmingsplan.’ Mischa: ‘De windmolen zelf is 195 centimeter hoog en samen wegen ze 110 kilo; dat is voor een constructie goed te doen. En door een verhoging van 1 meter te gebruiken, bleven we net onder die 3 meter.’ De verbouwing en renovatie moest wel plaatsvinden in de zomer, want dan wordt de loods niet als opslag gebruikt; dat is net gelukt.
Stroomopwek in Hilversum met kleine windmolens
De aanwezigen kregen een sneak preview van Mischa’s concept, omdat de officiële onthulling van de windmolens met nationale media gebeurt. Uiteraard waren er meerdere ondernemers geïnteresseerd in Mischa’s verhaal; maar hij wil zelf ook met de aanwezige lokale ondernemers spreken over een windmolen-oplossing voor hun energievraag. Dat deze opgewekte stroom alleen geschikt is voor bedrijven, is uiteraard niet waar; ook voor woningen (flatgebouwen, VvE’s) is deze opwek uitermate geschikt. Mischa gaat graag in gesprek om de energietransitie ook hier vorm te geven.
Meer over dit project is terug te lezen in dit artikel.
De verhalen van een aantal lokale ondernemers staan gebundeld in de uitgave ‘BE+ = Samen energie besparen’, uitgegeven door de Ondernemersvereniging Hilversum Zuid West. Deze uitgave is hier terug te lezen – of klik op de afbeelding: