Hilversum 100  - 100% duurzaam in 2050
Het netwerk van duurzame doeners

Handhaven op illegale fietsoverkappingen? Denk liever mee!

25 februari 2024

De gemeente Hilversum gaat handhaven op bouwwerken in voortuinen, waaronder fietsoverkappingen die veel Hilversummers hebben gebouwd om veilig hun (bak)fiets te stallen.

Er bestaat hier immers bouwregelgeving over. We moeten het beschermd stadsgezicht beschermen, aldus de gemeente. Op het eerste gezicht een logische stap. Niet iedereen mag overal bouwen, en er bestaat daarom een procedure voor vergunningen voor bouwwerken hoger dan een meter.

Maar er speelt een ander belang: het stimuleren van fietsen. Dat staat luid en duidelijk in het college-akkoord. Inclusief het veilig kunnen stallen, zowel thuis als op de plaats van bestemming. De vraag om veilige stallingen op straat werd desondanks afgewimpeld.

Een uitgelezen kans voor de gemeente om over regels, procedures en afdelingen heen te stappen, en te laten zien waar ze voor staat. De straten staan vol auto’s, die ook niet thuishoren in het oorspronkelijke stadsgezicht, maar wel het beeld bepalen. Op de plek van één parkeerplaats passen drie bakfietsen. Waarom niet een goede ontwerper vragen een veilige, stijlvolle stalling te bedenken die wél in dat beeld past?

Tot het zover is kunnen bewoners met een bakfiets een hoes gebruiken, óf hun voortuin-overkapping op wielen te zetten: zo zijn het voertuigen, en geen bouwwerken.

Het netwerk reageert:

Creatief

‘Is er nou niet iets creatievers te bedenken om dit te verbieden?’ stelt John Dietz, bewoner en vertegenwoordiger van reizigersorganisatie Rover. ‘We willen toch dat er gefietst wordt? En waarom mogen wel overal auto’s op de openbare weg staan? (privé bezit neemt publieke ruimte in beslag) en je mag je fiets niet op dezelfde openbare weg neerzetten?’

Recht

Een aardig artikel van Een Vandaag waarin Marco te Brömmelstroet de keuze om de auto zoveel publieke ruimte te laten opsnoepen juist radicaal noemt: ‘Mensen zijn parkeren als een recht gaan zien, maar het is in de huidige tijd niet meer vol te houden.’

Openbare stallingen

‘Wij begrijpen deze handhaving alleen als de gemeente eerst in goede stallingen voorziet op de openbare weg, waar nu geparkeerd blik het beschermd stads- en dorpsgezicht ontsiert.’ – aldus Rob Roskes. ‘Het zou de gemeente sieren als zij op een creatieve wijze meedenkt over acceptabele stallingen in voortuinen (bijvoorbeeld maximaal 1,50 m. en met sedumdak) en hier een subsidieregeling voor open stelt vanuit programma fiets. Tot die tijd een pas op de plaats met wilde handhavingsacties.’

1 Auto = 3 bakfietsen

‘Nu gaat de discussie over fietsparkeren vaak over het centrum, nabij winkels en horeca. Maar juist ook in de woonwijken is het parkeren van fietsen een thema. Dit is belangrijk om de korte autoritjes te kunnen vervangen door fietsritten, bijvoorbeeld naar school, supermarkt, zwemles, etc. Er passen wel drie bakfietsen op 1 autoplek vermoed ik.’, stelt Sietze Norder.

Scheef

Marjolein van Dillen, voorzitter van de Fietsersbond Hilversum vult aan: ‘Ik blijf het bijzonder vinden dat een fietsenhok van 1.30 m. hoog niet mag of vergunning nodig heeft, maar dat elk busje van 2.00 m. hoog gewoon mag parkeren. Beiden staan in de straat en verstoren het historisch aanzicht continu, terwijl fietsenhokken vaak nog een groendak hebben.’

 

 

Tekst: Rutger Mooij   |   Beeld: Arnoud van den Heuvel

website: sbddesign.nl