Hilversum 100  - 100% duurzaam in 2050
Het netwerk van duurzame doeners

Film over duurzaam eten Gooise Peper in première

30 januari 2024

Op zondag 28 januari 2024 vond de première plaats van de documentaire Gooise Peper in het Filmtheater in Hilversum. De documentaire over voedsel schetst een beeld van Gooise duurzame ondernemers en telers. Een volle zaal bekeek de film, gevolgd door een borrel voor alle bezoekers.

Goois voedsel in beeld

Het idee voor dit verhaal ontstond bij lokale cateraar Frédérique Spoel. Als eigenaar van Piment Catering maakt ze wekelijks vegetarische maaltijden met veel biologische ingrediënten uit de omgeving. Veel van haar leveranciers waren eerder te zien bij de tentoonstelling Voedsel uit de regio. Al snel volgde het idee voor de documentaire. “We hebben portretten gemaakt van allerlei lokale ondernemers die voedsel telen of verwerken.” vertelt Frédérique. “Die reis hebben we aan elkaar gepraat met de kennis van voedingsprofessor Michiel Korthals, iemand die enorm veel weet van voedsel.”. De titel komt van de peper die groeit op Landgoed De Rading. “Kom je aan iemands eten, dan kom je al snel heel dichtbij.” zegt Frédérique. “Gooise Peper dekt dan goed de lading, want het is een pittig onderwerp.”

Kansen voor scholen

De Hilversumse heeft een passie voor verantwoord eten, wat ze thuis ook deelt met haar man, zoon en dochter. “Laatst belde mijn zoon me op, dat de studievereniging alleen nog maar vegetarisch kookt.” lacht ze. “Dat vond hij echt top!”. Ze ziet dan ook vooral kansen voor de nieuwe generatie in het onderwijs, waar voedseleducatie steeds meer aandacht krijgt. “Zaadjes planten” noemt ze dat toepasselijk, zodat ze er in de toekomst bewuster mee bezig kunnen zijn. “Ik heb volledig vertrouwen in de nieuwe generatie, zij zullen deze verandering echt gaan zien.”

Premiere

In een voorwoord sprak Ynske Betlem van duurzaamheidsnetwerk Hilversum100 haar lof uit voor de ondernemers, telers en vrijwilligers die de regio vooruit helpen met duurzame voeding. Een groot deel van het publiek bestond uit kennissen van Frédérique en Hilversummers die betrokken zijn bij duurzame initiatieven. De zaal met zo’n honderd mensen keek hierna de documentaire, waarvan er een aantal gezichten ook op het scherm voorbij kwamen. Zo’n veertig minuten lang volgen verhalen over gepassioneerde ondernemers, lokale landbouw en duurzaam geteelde ingrediënten. Na de vertoning nam Frédérique zelf het woord om haar medestanders te bedanken, ondanks haar afkeer voor publiekelijke aandacht. Er volgde een borrel op de bovenverdieping waar de gasten na konden spreken over de documentaire en het thema lokaal voedsel, onder het genot van lokaal gemaakte borrelhapjes.

Aandacht voor de documentaire

Vanwege de aandacht voor Gooise Peper is Hilversum100 in gesprek met het Filmtheater om de documentaire vaker te laten draaien, zodat meer mensen het lokale verhaal op een groot scherm kunnen zien. Frédérique zelf wil de documentaire op scholen gaan vertonen, om bij te dragen aan het bewustzijn over voeding bij de jonge generatie. “Je eten smaakt echt anders als je weet waar het vandaan komt, dat is mooi om door te geven.”

Vlnr: Arnoud van den Heuvel (montage), Arjaan Hamel (regie & productie), Frédérique Spoel (concept & research), Ynske Betlem (coproductie & fundraising).

Voor meer informatie over de geportretteerden, zie de landingspagina Gooise Peper.

Tekst: Erwin de Swart   |   Beeld: Erwin de Swart, Jacqueline van Oostveen

website: sbddesign.nl